Wednesday, August 8, 2012

Buah Pinggang @ Kidney

Fungsi, Tanda-tanda, Punca sakit buah pinggang

anatomi buah pinggang

Hari ini, dianggarkan seramai 13,000 pesakit buah pinggang terpaksa bergantung kepada mesin hemodialisis untuk terus hidup dan pada masa sama senarai pesakit baru terus mencanak naik, dengan jumlah kasar 2,500 kes setiap tahun.

Read more about pinggang by admin

Apakah Fungsi Buah Pinggang?

1.menapis cecair .

buah pinggang akan menapis dan akan mengasingkan cecair didalam darah.kotoran akan dihantar ke pundi-pundi kencing.

2.mengawal kandungan garam dan air dalam darah

contohnya jika anda minum banyak air dengan cepat, air terus memasuki saluran darah dan mempunyai kesan mencairkan darah. Apabila darah yang cair ini memasuki buah pinggang, air yang berlebihan dikeluarkan secara automatik sebagai air kencing. Sama juga jika anda banyak berpeluh, tubuh kekurangan air dan air kencing berwarna pekat sehinggalah buah pinggang mengumpul jumlah air yang cukup.

Tanda-tanda sakit buah pinggang

1.sakit pinggang

terasa mencucuk-cucuk.bergerak sedikit dah sakit.sakit diblah dalam,bukan tulang.datang sekali sekala ataupun berterusan.

2.bengkak badan

Bengkak air yang teruk akan menyebabkan bengkak dan sakit pada tumit kaki dalaman, kaki dan pinggang.

3.tidak selera makan

hilang selera makan tiba-tiba.bila makan muntah.biasanya akan hilang berat badan.

4.kerap kencing

simptom ini saya memang mengalaminya.sampai letih dibuatnya.bila dikencingkan hanya sedikit sahaja yang keluar.tetapi boleh mencecah 20 kali bila waktu malam.

5.cepat letih.

ini pun simptom saya.saya rasa cepat sahaja letih.saya seorang yang aktif.suka mendaki gunung dan aktiviti lasak.sepatutnya kerja-kerja di tumah tidak meletihkan.ini baru menyapu sikit dah letih.memang musykil.

6.sakit kepala.

kerap sakit kepala.rupa-rupaya tekanan darah saya tinggi.sampai mencecah 190/120.fuhhh sib baik x kena strok.dahulu saya selalu telan panadol.rupa-rupanya panadol boleh menyebabkan sakit buah pinggang kalau kerap pola pemakanan.

8.kerap demam

saya dahulu kerap demam.seminggu sampai 2,3 kali

9.badan gatal-gatal

10. nafsu sex berkurangan, ini kerana penyakit buah pinggang boleh menyebabkan mati pucuk.

seluruh badan gatal-gatal.menandakan badan sudah terlalu kotor dengan toksin.sampai habis bdn aku garu.jadi kudis plak.hehhehe

Punca Sakit Buah Pinggang

1) Ubat dan Kerja berat

Punca sebenar kenapa buah pinggang tersebut rosak adalah disebabkan oleh pengambilan ubat yang dibekalkan oleh doctort terlalu kerap dan lama, buah pinggang pula,selama pengambilan ubat doktor tersebut banyak melakukan kerja2 berat, menapis segala ubat, toksin atau apa saja yang kita makan. Kerja yang berat inilah yang membuatkan semakin lama buah pinggang akan lumpuh menjalankan tugasnya.

2) Pengambilan POTASSIUM yang berlebihan

Dalam melakukan research, mirul kenal pasti bahawa pengambilan potassium yang berlebihan boleh menyebabkan kelemahan otot, menghalang fungsi buah pinggang dan akan meningkatkan risiko anda mendapat penyakit jantung. Inilah ape yang berlaku pada saya. Dalam meningkatkan muscle dan fitness. Pengambilan pisang sekurang-kurangnya 1 sikat untuk 2 hari, kacang setiap hari. Dan ini beralutan dalam mase 2 bulan. Sekarang mule rase sakit. Dan ini sedikit tips untuk mengurangkan TAHAP POTASSIUM dalam badan :-

a) Anda boleh meningkatkan pengambilan kalsium. Kalsium berkesan untuk menurunkan tahap potassium. Anda boleh menambahkan pengambilan yogurt, susu dan produk tenusu ke dalam diet harian anda. Jika perlu, anda boleh mengambil pemakanan tambahan untuk mendapatkan jumlah kalsium harian yang disyorkan.

b) Ambil makanan tambahan dari sumber bawang putih. Lain-lain ubat semulajadi yang boleh menurunkan tahap potassium termasuklah memakan beberapa ulas bawang putih atau mengambil makanan tambahan bawang putih setiap hari.

c) Minum banyak air. Air adalah satu antioksida, dan air boleh membuang toksin yang merbahaya dari badan. Jika anda cuba untuk menormalkan tahap potassium dalam badan, tingkatkan pengambilan air. minum antara lapan hingga sepuluh gelas sehari. Hadkan pengambilan minuman berkafein (soda, kopi dan teh) dan alkohol.

d) Makan lebih buah-buahan dan sayur-sayuran. Untuk menurunkan tahap potassium anda, anda perlu mengubahsuai pemakananan anda dan menghadkan pengambilan makanan yang tinggi kandungan potassiumnya. Ini termasuk kentang, piasang dan kacang. Buah-buahan dan sayur-sayuran yang membantu menurunkan tahap potassium termasuk beri, buah pic, bunga kubis, lemon, limau, salad dan timun.

e) Lakukan senaman. Bersenam dengan kerap boleh meningkatkan tahap kesihatan anda secara keseluruhan dan menurunkan tahap potassium. Buat jadul senaman dan bersenam selama 30 minit sekurang-kurangnya tiga kali dalam seminggu.

3) Tidak mengamalkan diet yang seimbang. Lebihkan memakan buah-buahan dan sayur-sayuran.

4) Kurang atau tidak melakukan aktiviti fizikal. Sekiranya anda mendapati bahawa perlunya anda menurunkan berat badan anda, lakukannya sebaik mungkin. Dengan cara ini anda juga dapat mengelakkan diri dari penyakit diabetis jenis 2 yang kebiasaannya boleh menyebabkan penyakit buah pinggang.

5) Tidak melakukan ujian tahap kolestrol, ianya perlua dilakukan sekurang-kurangnya sekali setahun. Tanyakan kepada doktor anda apakah diet dan kaedah yang boleh anda lakukan bagi memastikan tahap kolestrol anda berada pada tahap yang normal.

6) Tidak mengendahkan kawalan kandungan gula di dalam darah anda. Sentiasalah melakukan ujian darah untuk melihat tahap gula darah anda.

7) . alpha dengan jumlah pengambilan garam seharian anda. Sentiasa pastikan pengambilam garam harian anda kurang dari 2 300 mg sehari atau seperti yang disarankan oleh doktor anda.

8) Penggunaan dalam jangka masa yang lama ubat-ubatan steroid yang bersifat anti-inflamasi seperti ibuprophen dan juga mefenamic acid.

9) terdedah kepada logam berat seperti arsenik, kadmium, chromium, lead dan merkuri.

Akhir kata, pemakanan harian kita adalah penting dalam membentuk tubuh badan yang sihat disamping senaman yang dilakukan. Jika kurang pasti dengan maklumat yang diberi jangan segan untuk berjumpa dr. biar malu sekarang, jangan malu bile sudah


Cara2nya

· Baca Surah Al Fatihah sekali

· Selawat Syifa sekali


  • Baca surah Al Mukminuun Ayat 115 – 118


Maksudnya

115 ~ Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptaka kamu secara main2 (saja), dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada kami?

116 ~ Maka Maha Tinggi Allah, Raja yang Sebenarnya ; tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain DIA, Tuhan (Yang mempunyai) Aeasy yang mulia

117 ~ Dan Barang siapa menyembah tuhan yang lain di samping Allah, padahal tida ada suatu dalil pun baginya tentang itu, maka sesungguhnya perhitungannya di sisi Tuhannya Sesungguhnya orang2 yang kafir itu tiada beruntung

118 ~ Dan katakanlah ; " Ya Tuhanku berilah ampun dan berilah rahmat dan Engkau adalah Pemberi rahmat Yang Paling baik."

· Baca Surah As-Syu'araa ayat 130



Maksudnya

Dan apabila kamu menyeksa, maka kamu menyeksa sebagai orang2 kejam dan bengis

Nota

Amalkan setiap hari atau setiap kali selepas solat fardhu.. InsyaAllah itu semua dengan izin dari-Nya

1 comments:

nurizan ahmad said...

info yang bermanafaat.. jemput singgah blog izan ;)

http://prettyiz.blogspot.com

Post a Comment

my facebook